نسبت طلایی، قانونی شگفت انگیز برای جذابیت بصری

در ریاضیات،معماری و یا هنر هنگامی که نسبت بخش بزرگ تر به بخش کوچکتر برابر با مجموع آن ها به بخش بزرگتر باشد را  نسبت طلایی(Golden ratio) و یا عدد فی می گویند که عدد آن به طور تقریبی برابر ۱.۶۱۸ می‌باشد. طراحان برندهای بزرگ نیز از این قانون شگفت انگیز طبیعت بهره می برند و طراحی لوگوی خود را به گونه ای طرح ریزی می کنند تا هر چه بیشتر به این نسبت نزدیک شوند.

فی به چه معناست؟

فی،حرف اول نام فیدیاس یونانی، برترین پیکرتراش سبک کهن است که به احتمال زیاد فیدیاس، این نسبت عددی را در آثار هنری اش لحاض می کرده و از آثار مشهور او می توان از نیایشگاه آتنا در آکروپولیس آتن و تندیس زئوس، در ۵۰۰ سال قبل از میلاد، اشاره نمود.

نسبت طلایی و مارپیچ طلایی

نسبت طلایی و مارپیچ طلایی

روانشناسان معتقدند که زیباترین ساختار مستطیلی از دید انسان، مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن عدد فی (نسبت طلایی) باشد. چرا که این نسبت در شبکیه چشم انسان رعایت شده به این دلیل انسان آن را زیباترین حالت می بیند.

مصریان از این نسبت(عدد فی) در ساخت اهرام مصر، کمک گرفته اند

نسبت دقیق استخوان‌های انسان به هم توسط لئوناردو داوینچی اندازه گیری شد و اعلام کرد که از نسبت طلایی تبعیت می کنند.

نسبت قد انسان نسبت به فاصله ناف تا پاشنه پا برابر عدد فی است.

استفاده شگفت انگیز از عدد فی در آفرینش انسان

استفاده شگفت انگیز از عدد فی در آفرینش انسان

نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج برابر عدد فی می باشد.

بیستون کرمانشاه  در  دوره هخامنشی، از این نسبت تبعیت نموده است. (به طول ۵ کیلومتر و عرض ۳ کیلومتراست. ۱٫۶=۵:۳ )

در معماری تخت جمشید، ارتفاع سر درها به عرض آنها عدد فی را تشکیل می دهد

فاصله کعبه از قطب شمال برابر ۷۶۲۶ کیلومتر و از قطب جنوب برابر ۱۲۳۹۰کیلومتر است که حاصل تقسیم این دو عدد ۱.۶۲۴۷  خواهد شد.

 

عدد فی در طراحی لوگو

با مقدمه ای که ذکر شد می توان نتیجه گرفت که عدد فی یک نسبت ذاتی و خارق العاده در طبیعت است که هر چه المان های بصری در معماری و طراحی به این عدد نزدیک تر شوند، ساختاری پایدارتر، منظم تر و زیبا تر به خود می گیرند.

طراحان برندهای بزرگ نیز از این قانون شگفت انگیز طبیعت بهره می برند و طراحی لوگوی خود را به گونه ای طرح ریزی می کنند تا هر چه بیشتر به این نسبت نزدیک شوند.

مقاله همه چیز در رابطه با لوگو و لوگوتایپ را حتما بخوانید

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو تایپ شرکت گوگل

نسبت طلایی در طراحی لوگو تایپ شرکت گوگل

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو شرکت تویتر

نسبت طلایی در پیکتوگرام شرکت تویتر

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو شرکت نشنال جیوگرافی

نسبت طلایی در طراحی لوگو شرکت نشنال جیوگرافی

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو شرکت تویوتا

نسبت طلایی طراحی آٰرم و لوگو شرکت تویوتا

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو شرکت اپل

نسبت طلایی طراحی لوگو حرفه ای شرکت اپل

مفاهیم پنهانی رنگ آبی در طراحی نشان تجاری

متخصصان تبلیغات از مدت ها قبل به این نکته پی برده اندکه یک رنگ خاص می تواند در موفقیت یا شکست، نقشی موثر بازی کند.رنگ مناسب می تواند فروش محصول را افزایش دهد.رنگ ها همواره خالق احساسات شورانگیز ثانویه در افرادند و می توانند به آنان احساس سبکی، نرمی، طعم، رایحه، زنانگی و مردانگی ببخشند. در این مقاله سعی شده در رابطه با معانی رنگ آبی و نمونه هایی از برندهایی که لوگو آبی دارند که محبوب ترین رنگ در جهان است بررسی کوتاهی انجام دهیم.

حتما بخوانید : اشتباه بزرگ پپسی در انتخاب رنگ

رنگ های متفاوت، احساسات متفاوت را بر می انگیزند

در اثبات این موضوع، پژوهشی انجام شد : به گروهی از زن ها دو نمونه از یک کرم زیبایی دادند.یکی از آن ها در قوطی صورتی رنگ و دیگری در قوطی آبی رنگ.از زن ها خواسته شد که بهترین کرم را انتخاب کنند.بیش از ۸۰ درصد زن ها اظهار داشتند که قوطی صورتی رنگ حاوی کرمی موثر تر از دیگری است، اگرچه محتویات هر دو قوطی یکسان بود.

ویا در پژوهشی دیگر که در یک کارخانه آمریکایی انجام گرفت، نشان می دهد که جعبه های سیاه پر رنگ که هر روز جابجا می شدند، از نظر کارگران نسبت به جعبه هایی که به رنگ سبز براق بودند، سبکتر می نمودند.

پژوهشی که در میان ۲۱۰۰۰ نمونه در جهان انجام گرفت محبوب ترین تا منفورترین رنگ ها شناسایی گردید که به ترتیب زیرطبقه بندی میشوند:

میزان محبوبت رنگ ها در جهان(از بالا به پایین)

میزان محبوبت رنگ ها در جهان(رنگ آبی محبوب ترین و زرد منفورترین)

 

(مقاله جذاب مفاهیم پنهانی رنگ قرمز  را هم  حتما بخوانید)

مفاهیم پنهانی رنگ آبی

رنگ‌های طیف آبی –بر عکس رنگ قرمز- در پشت شبکیه چشم تماشاگر متمرکز می شوند و به نظر می رسد که  آبی از شما دور می شود.

رنگ آبی در پشت شبکیه چشم ظاهر می شود

رنگ آبی در پشت شبکیه چشم ظاهر می شود

آبی محبوب ترین رنگ در دنیا محسوب می شود و رنگ اصلی پرچم های کمتر از ۲۵ درصد کشورهای جهان است. آبی شما را به آسمان می کشاندو نیز به آب، دریا، هوا و سفر.با احساس آزادی، رویاها و سفر ارتباط دارد.آبی رنگی آرام و آرامش بخش است .آبی نماد امنیت و رهبری است.

آبی روشن به شما احساس تازگی می‌بخشد و در پرده ای تیره تر، احساس خنکی.رنگ آبی مخصوص غذاهای منجمد و تمامی نوشابه هاست. سردترین رنگ، آبی-سبز است.

برخی برندهایی که از آبی در لوگو ولوگوتایپ خود استفاده نموده اند

رنگ آبی در طراحی لوگو تایپ شرکت خودرو سازی فورد

لوگو آبی شرکت خودرو سازی فورد

رنگ آبی در طراحی لوگو شرکت پپسی

رنگ آبی در لوگو شرکت پپسی

رنگ آبی در طراحی لوگو شرکت اچ پی

رنگ آبی در طراحی لوگو شرکت اچ پی

رنگ آبی در طراحی لوگو شرکت لینکد این

رنگ آبی در طراحی لوگو شرکت لینکد این

رنگ آبی در طراحی لوگو و لوگو تایپ شرکت آدیداس

آرم و لوگو آبی شرکت آدیداس

ترکیب آبی با رنگ های مختلف

  • ترکیب رنگ های زرد و آبی بسیار پویاست و نمودار قدرت، سرعت و انرژی است.
  • ترکیب آبی و صورتی نشانه ملایمت و کودکی است که غرایز مادرانه را در مصرف کننده بر می انگیزد.محصولات مربوط به زیبایی و نوزادان از این ترکیب رنگ بهره می برند.
  • ترکیب آبی و سفید به شما احساس تازگی و سلامت می دهد.
  • ترکیب آبی با سبز، نمودار تازگی،طبیعت و آرامش است.
  • ترکیب آبی و قرمز، میل به پیروزی، نیاز به تماس نزدیک و شهوت انگیز است.

پس از سیاه،قرمز،خاکستری و بنفش، رنگ آبی سنگین ترین رنگ محسوب می شود.اگر ما سه جعبه با وزن مساوی را در نظر بگیریم، رنگ قرمز کوچک‌ترین، رنگ سفید بزرگ‌ترین و رنگ آبی در میانه قرار دارد.شکل آبی، لاغر، لغزان و گرد است.کسانی که دارای جایگاه اجتماعی و فرهنگ بالاتری هستند و همچنین مسن‌ترها، رنگ های سرد و ملایم مانند آبی را ترجیح می دهند.

 

 

اشتباه فاحش طراحی لوگو پپسی چه بود؟

روش دیگری که برای متمایز ساختن یک نام تجاری به کار گرفته می شود، استفاده از یک رنگ ویژه است( نماد متمایز). اما این، عمل ساده ای نیست.هزاران واژه در جهان موجود است که می توان از میان آن ها به انتخاب پرداخت و یک نام منحصر به فرد را برگزید، اما تعداد رنگ ها محدود است و گاها برند های بزرگی دچار اشتباه می شوند. لوگو پپسی یکی از آن نام های تجاری است که با انتخاب اشتباه رنگ سال ها برند خود را دچار مخاطره کرد.

در اصل پنج رنگ مختلف وجود دارد: قرمز،نارنجی،زرد، سبز و آبی. سه رنگ ترکیبی : طیف آبی فیروزه ای، سرخابی و بنفش به علاوه رنگ های خنثی(سیاه، سفید و خاکستری).بهتر است از یکی از پنج رنگ اصلی تبعیت کنیم.

قرمز و آبی

به خاطر بسپارید که همه رنگ ها از نظر بیننده یکسان نیستند.رنگ هایی که در انتهای طیف قرمز قرار گرفته اند زمانی که به آن ها می نگرید گویی این رنگ ها به طرف چشم شما در حرکتند و رنگ های طیف آبی بر عکس طیف قرمز این جو به نظر می رسند که گویی از شما دور میشوند.

به همین دلیل قرمز رنگ هیجان و انرژی است و از این جهت رنگ اصلی ۴۵ درصد پرچم های کشورهای جهان را تشکیل می دهد ورنگ آبی دومین رنگ متمایز است و رنگ اصلی پرچم های کمتر از ۲۵ درصد مردم جهان را تشکیل می دهد.
قرمز رنگی است که برای جلب توجه استفاده می گردد(رنگ لوگو کوکاکولا) و آبی رنگ ثبات و دوام است(رنگ  لوگو  آی بی ام).

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با رنگ آبی مقاله مفاهیم پنهانی رنگ آبی حتما مطالعه نمایید.

قانون بسیار مهم در انتخاب رنگ

پیشگامان همواره از انتخاب نخستین برخوردارند. معمولا بهترین رنگ انتخابی، همان رنگی است که سمبولیک ترین حالت طبقه بندی کالا را منعکس می سازد.

هرتز نخستین شرکت کرایه اتومبیل، رنگ زرد را به کار گرفت. بنابراین شرکت دوم، یعنی اویس، از رنگ قرمز استفاده کرد و شرکت سوم، به سراغ رنگ سبز رفت.

رنگ طراحی لوگوی شرکت هرتز

لوگوی شرکت هرتز

رنگ طراحی لوگوی شرکت اٍویس

لوگو حرفه ای شرکت اویس

رنگ طراحی لوگوی شرکت نشنال

آرم و لوگو شرکت نشنال

 

بر اساس اصول منطقی بسیار مستدل، بهتر است که رنگ انتخابی شما متضاد رنگ شرکت رقیبتان باشد.اگر این اصل مهم را نادیده بگیرید، خود را در معرض مخاطره قرار داده اید.

و اما اشتباه بزرگ پپسی کولا چه بود؟

کوکاکولا، یک نوشابه قهوه ای – قرمز رنگ است. پس رنگ هویت بصری این نام تجاری قرمز است که به همین دلیل شرکت کوکاکولا بیش از صد سال است که رنگ قرمز را به کار می گیرد.

رنگ طراحی لوگوی کوکاکولا

لوگوی کوکاکولا

و اما در طراحی لوگو پپسی کولا رنگ قرمز و آبی را به عنوان رنگ نام تجاری خود برگزید.قرمز به عنوان سمبل نوشابه کوکا و آبی برای متمایز ساختن آن از کوکاکولا.

بیایید صادق باشیم .آیا در ذهن شما لوگوی کوکاکولا بیشتر تثبیت شده یا لوگوی پپسی کولا؟چرا؟پپسی کولا هم در همه جا در دسترس است ، اما فقدان یک رنگ متمایز واحد، موجب می شود که پپسی کولا در امواج سرخ کوکا کولا، نامرئی گردد.

به تازگی پپسی کولا متوجه این ضعف گردیده، اقدامی کرد که ۵۰ سال پیش باید انجام می داد:تغییر رنگ نام تجاری و استفاده از رنگ متضاد شرکت رقیب در لوگو و هویت برند

پپسی کولا به رنگ آبی در آمده است، حتی با خرجی گزاف.شرکت پپسی کولا، یک هواپیمای جت سوپر سونیک کنکورد را به رنگ آبی درآورد تا پیام خود را به گوش جهانیان برساند.

رنگ طراحی لوگوی پپسی|هواپیمای کنکورد پپسی با رنگ برندینگ آبی

هواپیمای کنکورد پپسی با رنگ برندینگ آبی

قانون رنگ از مهمترین قوانین برندینگ تلقی می گردد:  که رنگ انتخابی شما متضاد رنگ شرکت رقیبتان باشد.اگر این اصل مهم را نادیده بگیرید، خود را در معرض مخاطره قرار داده اید.

حتما بخوانید: تاریخچه نشان تجاری مرسدس بنز

 

بیش از ۱ میلیارد دلار برای نونوارکردن برندش

در سال ۲۰۰۸، پپسیکو اعلام کرد که در سه سال آینده بیش از ۱/۲ میلیارد دلار صرف نونوار کردن برندش خواهد کرد. به گفته ی ایندرانویی، مدیر عامل شرکت، «تمام جنبه‌های رقابتی برند درباره‌ی محصولات، در این برنامه مد نظر قرار داده شده بود. این که چگونه به نظر می‌رسند، چگونه بسته بندی می‌شوند، چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها و برقراری ارتباط محصول با مشتریان».

به نظر می رسد مدیران پپسیکو، مانند بسیاری از مدیران اجرایی دیگر، فکر می کنند که ایده‌ای بصری چیزی جز یک نام یا نشان تجاری جذاب نیست. به همین دلیل است که به جای یافتن یک ایده‌ی بصری، وقت و سرمایه ی قابل توجهی را صرف بهبود لوگو خود می‌کنند.

یکی از اقدام هایی که در این راستا انجام شد، باز طراحی لوگو و کمپین بازاریابی برای برند بود. در سال ۲۰۱۰، شرکت ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه به این قضیه اختصاص داد. خوب، در حال حاضر، چند نفر از مشتریان می‌دانند که شعار جدید پپسی چیست؟ تعدادشان زیاد نیست. معمولا نشان تجاری همان ایده‌ بصری نیست. اگر بطری کمرباریک کوکاکولا، اصالت محصول را به ذهن منتقل می کند، «صورتک خندان» جدید پپسی چه می‌گوید؟

صورتک خندان در طراحی لوگو پپسی

صورتک خندان در لوگو پپسی

 «صورتک خندان» جدید پپسی

«صورتک خندان» جدید پپسی فقط می‌گوید «پپسی». این نشان در اصل یک معمای تصویری است؛ نمادی تصویری که جانشین نام برند شده است. تقریباً تمام نشان‌های تجاری نوعی معمای تصویری هستند که پس از سالها استفاده‌ی مستمر (و میلیون ها دلار سرمایه گذاری در تبلیغات) به نمادی تبدیل می‌شوند که یادآور نام برند است. اما معمولا بیش از این با مشتری ارتباط برقرار نمی کنند. حتی برخی نشان ها در این حد نیز کارایی ندارند.

 

 

 

تاریخچه طرحی لوگوی استارباکس (از سال۱۹۷۱ تا کنون)

از دیگر نماد های تجاری معروف در دنیا لوگو استارباکس است . در این مقاله تاریخچه کوتاهی از کافه استارباکس و تحولی که در این صنعت به وجود آورد و همچنین پشتوانه فکری نماد این برند و سیر تکاملی این نشان تجاری را بررسی می کنیم.

در آمریکا در هر شهر کوچکی یک قهوه خانه وجود دارد. در شهرهای بزرگتر در هر دو قدمی، یک قهوه خانه مشاهده می کنید. بسیار خوب، در یک قهوه خانه چه چیزهایی می توانید بخورید؟ همه چیز : صبحانه،ناهار،شام،سوسیس،املت،همبرگر،ساندویچ،کیک،بستنی و البته قهوه

هاوارد شولتز چه کرد؟

او در اوج نو آوری به گشودن قهوه خانه ای پرداخت که تخصص آن در بین تمامی خوردنی های دنیا، فقط درست کردن قهوه بود. شرکت قهوه خانه های زنجیره ای آمریکا (Starbucks) در حال حاضر ۲۱۰۰۰ شعبه در کشورهای مختلف،بیش از ۲۰۰,۰۰۰ نفر کارکنان مستقیم و  درآمد سالیانه آن رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد.دفتر مرکزی این شرکت در استارباکس سنتر، در شهر سیاتل و در ایالت واشنگتن مستقر می‌باشد.ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین اصلی این شرکت می باشد.

حتما بخوانید: تاریخچه لوگو مرسدس بنز

پشتوانه فکری لوگو استارباکس چیست؟

و اما زنی که در طراحی لوگو استارباکس قرار دارد کیست ؟ قهوه خانه زنجیره ای استارباکس در شهر سیاتل آمریکا بزرگترین شهر منطقه شمال غربی اقیانوس آرام واقع شده است. به همین خاطر موسسان شرکت مفهوم نشان تجاری خود را بر پایه نمادهای اسطوره ای و تاریخی دریا و دریانوردی قرار دادند.اصل شمای این زن مربوط به نقش یک پری دریایی دو دم، حکاکی شده بر روی چوب مربوط به قرن ۱۵ میلادی مکشوفه دراسکاندیناوی است .

رنگ سبز لوگو و لوگوتایپ از سال ۱۹۷۶ به عنوان رنگ سازمانی برند استارباکس انتخاب شد و طی سه دوره ساده سازی طراحی آرم و لوگو، بالاخره در سال ۲۰۱۱ ودرچهل سالگی تاسیس استارباکس،  لوگو تایپ از اطراف نماد حذف و فقط حوری دریایی با ساختاری ساده تر به عنوان طراحی آرم جدید استارباکس رو نمایی شد. درباره حوری دریایی در نماد استارباکس، موسسان آن اینجور اعلام کرده اند که این حوری همچنان می ماند و همیشه در قلب آن قرار دارد.

طراحی لوگوی استارباکس 1971

نماد استارباکس در۱۹۷۱

طراحی لوگوی استارباکس 1987

نشان تجاری استارباکس در ۱۹۸۷

طراحی لوگوی استارباکس 1992

آرم و لوگو استارباکس در ۱۹۹۲

طراحی لوگوی استارباکس 2011

پیکتوگرام استارباکس ۲۰۱۱

همه چیز در رابطه با لوگو و لوگوتایپ

 

نام های تجاری خلق می شوند همانگونه کودکی که متولد می گردد. آن ها در جوهره برند متمایز از هم هستند همانگونه که کودکان DNA کاملا متفاوتی دارند.اما مخاطبان برند از جوهره برند اطلاعی ندارند همانگونه که اقوام کودک از DNA آنها سر در نمی آورند. آنچه که مخاطبان از برند متوجه می شوند شکل و شمای ظاهری آن است و نام آن هاست. همانگونه که مردم با چهره از هم متمایز می شوند و نام های متفاوت دارند. این همان موضوعی است که قرار است کمی درباره آن صحبت کنیم، اما واقعا لوگو و لوگوتایپ چیست؟

لوگو ولوگوتایپ چیست؟

لوگو و لوگوتایپ نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا تایپ فیس) و یا ترکیبی از هر دو مورد. روش طراحی لوگو برای هر برند متفاوت است.مشتریان هدف، رقبای برند و جوهره برند می تواند در انتخاب روش تاثیر گذار باشد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت پپسی ۱۵۴ میلیون دلار برای نونوار کردن نماد و نوشتار برند خود و همچنین هویت بصری خودش اختصاص داد. این نشان می دهد که طراحی آرم و و لوگوتایپ برای برند های بزرگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تا جایی که نماد مرسدس بنز از تاریخ تاسیس تا کنون بیش از ۸ بار تغییر کرده و اصلاح شده است.

لوگو، آرم و نشانه، معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشند! داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد

انواع طراحی لوگو

طراحی لوگو اسم (لوگوتایپ)

لوگوتایپ نوشته نام برند است، متمایز از فونت های مرسوم به گونه ای که بسیار ساده بوده و به سرعت خوانده شود. اهمیت لوگوتایپ گاها از خود لوگو بیشتر است. استفاده مکرر از نوشتار برند همراه با نماد برند، باعث می گردد که بعد از مدتی لوگو بدون نوشتار برای مخاطبان قابل تشخیص باشد. استفاده مکرر نام نایکی در کنار نماد آن در طول ۱۰ سال و هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار این قدرت را به نماد نایک داده که بدون نوشته‌ی نایک شناخته شود.

طراحی آرم ( مونوگرام و پیکتوگرام)

مونوگرام : در طراحی آرم اگر از حروف اول نام تجاری استفاده گردد و به گونه ای متمایز طراحی شود به آن مونوگرام می گویند.شرکت های زیادی از این روش بزای طراحی نماد برند خود استفاده کرده اند.HP (مخفف هیولت پاکارد) و یا f  (مخفف فیس بوک) و …

پیکتوگرام : در  طراحی آرم اگر از تصاویر شناخته شده و یا ترکیبی از خطوط و اشکال مفهوم منسجمی را به وجود آورید به آن پیکتوگرام گفته میشود. پیکتوگرام هایی که به صورت انتزاعی طراحی می شوند و گاها مفهوم خاصی را به مخاطب منتقل نمی کنند به عنوان نمادهایی ضعیف شناخته می شوند و اما بالعکس نمادهایی که با نگاه اول موضوعی قابل فهم را به مخاطب انتقال می دهند نمادهایی قدرتمند تلقی می گردند. مانند ستاره سه پر مرسدس بنز و یا پری دریایی استارباکس. اگر بتوان نماد را با یک یا دو کلمه شناخته شده صدا کرد می توان آن را یک طراحی آرم قدرتمند دانست.

حتما بخوانید: با پیکتوگرام حیوانات در طراحی آرم آشنا شوید

طراحی ترکیبی نشان تجاری

داشتن لوگو و  لوگوتایپ  همزمان برای برند، طراحی ترکیبی تلقی می گردد. اما تجربه شخصی من و رفتار برندهای بزرگ در طول سالها فعالیت، نشان داده که داشتن هر دوی آن ها برای نام های تجاری قدرت وصف ناپذیری پدید می آورد. داشتن نوشتار برند یا لوگوتایپ از اولویت بیشتری برخوردار است چرا که انسان برای فهم چیزی که تا به حال نبوده (برند تازه متولد شده) حتما باید بخواند تا بفهمد.نمادی بدون داشتن نوشتار یک معمای تصویری است و لا غیر…

مونوگرام شرکت فیسبوک

مونوگرام شرکت فیسبوک

عدد فی (نسبت طلایی) در طراحی لوگو شرکت تویتر

پیکتوگرام شرکت تویتر

رنگ طراحی لوگوی شرکت هرتز

لوگوتایپ شرکت هرتز

از این رو است که شرکت های بزرگ در طول بقای کسب کارشان، راکد ننشسته اند و بارها و بارها نمادها و نوشتارشان را بهینه سازی کرده اند.

لوگوتایپ خوب

قبل از اینکه به ویژگی های اساسی یک لوگوتایپ خوب بپردازیم باید به این نکته توجه نمود که انتخاب نام مناسب برای برند میتواند نقطه مهم و تعیین کننده برای داشتن یک لوگوتایپ خوب باشد. نام کوتاه و ساده با تجانس آوایی زیبا همچون زیراکس و یا لکسوس و یا مزمز و …  می تواند به خلق یک اوگوتایپ حرفه ای ختم شود.

ویژگی های اساسی

  • خوانا باشد
  •  بسیار ساده باشد
  • متمایز از فونت های رایج و لوگوتایپ رقبا باشد
  • ساختار افقی داشته باشد
  • نسبت طلایی یا عدد فی در آن رعایت شده باشد
  • تک رنگ باشد و یا حداثر از دورنگ تشکیل شده باشد
  • ضخامت، حرکت و … هماهنگ با موضوع فعالیت باشد
  • ایده ای در آن نهفته باشد
  • ایده در مرحله دوم بصری باشد.( یعنی اول نوشتار خوانده شود بعد ایده کشف گردد) مانند لوگوتایپ فدکس

طراحی لوگوی اسملوگوتایپ فدکس و ایده تک واژه ای در آن (ایده : فلش به مفهوم پست کردن و یا انتقال به همین سادگی)

برای اینکه مفصل با ویژگی های یک لوگوتایپ مناسب آشنا شوید مقاله طراحی لوگوتایپ خوب را بخوانید

 لوگو و آرم خوب

قبل از اینکه به ویژگی های اساسی یک لوگ خوب بپردازیم باید به این نکته توجه نمود که تمام دارایی یک آرم و نشان تجاری داشتن یک ایده منحصر به فرد مرتبط با جوهره برند و یا نوع خدمات و محصولات است. این موضوع می تواند نشان تجاری را برای سال ها ماندگار نماید

ویژگی های اساسی

  • ایده تک واژه ای درون آن نهفته باشد
  • با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد.
  • دارای فرم هندسی باشد.
  • نسبت طلایی در آن رعایت شده باشد
  • قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.
  • تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.
  • منحصر به فرد باشد!

کلام آخر

تمامی فعالیت های شرکتها و برند ها از تولید و کیفیت بالای محصول، توزیع مناسب کالا و تبلیغات خلاق در رسانه ها و … همه و همه یک هدف واحد را دنبال می کنند و آن هم تثبیت نام تجاری محصول در ذهن مصرف کنندگان است. حال اگر هویت بصری برند دقیقا همان جایی که باید با مصرف کننده ارتباط برقرار کند، به گونه ای طراحی شده باشد که با ساختار ذهن مصرف کننده در تقابل باشد و توجه لازم را جلب ننماید و اعتماد لازم را به مخاطبان ندهد، مسلما برند را با چالشی وصف ناپذیر دچار می کند و هزینه های جایگاه سازی را تا چندین برابر به نام های تجاری تحمیل می کند.

پس خلق یک هویت بصری قدرتمند و اصولی را برای برندتان بسیار بسیار جدی بگیرید…

نمونه کارهای لوگو و لوگوتایپ را مشاهده کنید
نمونه‌کار لوگو
نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟

برای صحبت با کارشناسان برند، تماس بگیرید

پنج دقیقه رایگان

۰۲۱-۷۷۱۹۶۰۹۰

پیامهای زیرآستانه ای در تبلیغات

درمورد توانمندی پیام های زیر آستانه ای در تبلیغات و پدیدهٔ ادراک زیرآستانه‌ای، ادعاهای بسیاری شنیده شده که شاید شناخته‌شده‌ترین آنها در سال ۱۹۵۷ ازسوی جیمز ویکاری یک فروشندهٔ پژوهشگر مطرح گردیده است. او مدعی شد که در طول یک دورهٔ شش هفته‌ای به ۴۵۶۹۹ مشتری در سینمایی واقع در فورت لینیوجرسی در میان فیلم پیکنیک دو پیام تبلیغاتی نشان داده شده بود: «گرسنه‌اید؟ پاپ‌کُرن بخورید» و «کوکاکولا بنوشید» که به گفتهٔ او در هر ۵ ثانیه یکبار به مدت سه‌هزارم ثانیه این پیام‌ها نمایش داده شده بودند.

زمان آن پیام های زیر آستانه ایچنان کوتاه بودند که آنها هرگز آگاهانه ازسوی کسی دریافت نمی‌شدند، اما ویکاری ادعا کرد که در طول این دوره ۶ هفته‌ای باهمهٔ‌آنکه مشتریان از پیام‌ها ناآگاه بودند، فروش پاپ‌کُرن، ۵۷٫۸% و فروش کوکاکولا، ۱۸٫۱% افزایش یافتند.ویکاری اصطلاح «آگهی زیرآستانه‌ای» را برای نخستین‌بار به‌کار برد و آنگاه شرکت تبلیغاتی فرافکنی زیرآستانه‌ای را براساس آن آزمایش شش هفته‌ای بنیان نهاد.

به‌هرروی او هرگز شرح تفصیلی از بررسی‌هایش منتشر نساخت و هیچ گواه مستقلی نیز در پشتیبانی ادعاهایش ارائه نشد. سرانجام در سال ۱۹۶۲،‌ او اقرار نمود که پژوهش نخست، ساختگی بوده و چیزی جز بستری به‌جهت بازاریابی نبوده است. شواهد نیز این اقرارها را تأیید نمودند. گرچه پیش از اعترافات ویکاری، ادعاهای او در کتاب راغبان پنهان اثر وینس پکارد ترویج شدند و جنجالی عمومی را در مورد تئوری توطئه دولتها و جریانات برای استفاده از این شیوه درجهت منافع خود، برپا نمودند. پرداختن به تبلیغات زیرآستانه‌ای در سال ۱۹۵۸ متعاقب این امر در بریتانیا و استرالیا و شبکه‌های رادیو-تلویزیونی امریکا ممنوع گردید.

مقاله جذاب قانون شکل در برندینگ را حتما بخوانید

در همان سال ویکاری آزمایشی را در تلویزیون کانادا ترتیب داد که در آن پیام «هم اکنون تلفن بزنید» را صدها بار بصورت سریع از نظر بینندگان می‌گذراند که البته هیچ نتیجه قابل توجهی را در افزودن تلفن‌های زده شده، دربر نداشت.

ادعاهای دیگر درمورد تأثیر شگفت‌آور ادراک زیرآستانه‌ای در سال ۱۹۷۳ توسط ویلسون برایان کی در کتاب‌هایش از جمله «اغوای زیرآستانه‌ای» و «بهره‌کشی جنسی رسانه‌ها» مطرح شد. کی در آن کتب ادعا نموده بود که برای اغوای مصرف کنندگان، گاهی از نمادها یا واژه‌های جنسی زیر آستانه استفاده می‌شود. به باور او، باهمه‌اینکه واژه‌های جاسازی شده، آگاهانه دریافت نمی‌گردند ولی ناآگاهانه درک شده و باعث فراخوانی برانگیختگی جنسی شده که فراورده را برای خریداران، جذاب‌تر می‌نمایند. اگر چه ادعاهای کی بسیار شناخته شده هستند، ولی هیچ مدرک مستقلی در پشتیبانی ادعای تأثیر چنین استفاده‌هایی یا حتی وجود داشتن آنها موجود نیست.

پیام های زیرآستانه ای در تبلیغات

پیام غیر اخلاقی پنهان در کارتون شیر شاه – شرکت دیزنی

به هر روی، نگرانی همگانی بسنده بود تا انجمن صنفی ارتباطات امریکا (اف‌سی‌سی) در سال ۱۹۷۴ دست بکار شود و بیانیه‌ای صادر نماید که خط‌مشی آن براین پایه باشد که تبلیغات زیرآستانه‌ای «منافی منافع عمومی جامعه» بوده و «به‌قصد فریب مردم می‌باشد».

همزمان در پژوهشی که توسط سازمان ملل صورت گرفت، چنین نتیجه‌گیری شد که «مفاهیم فرهنگی ناشی از تلقینات فکری زیرآستانه‌ای تهدیداتی عمده برای حقوق بشر در سراسر جهان محسوب می‌شوند».

در سال ۱۹۷۸ شبکهٔ تلویزیونی KAKE-TV شهر ویچیتا در ایالت کانزاس امریکا از پلیس مجوز ویژه‌ای دریافت داشت تا پیامی زیرآستانه‌ای را در گزارشی از قتل‌های زنجیره‌ای آن ایالت در کوششی برای به دام انداختن قاتل آن‌ها بگنجاند.

پیام زیرآستانه‌ای شامل جمله «همین حالا به پلیس زنگ بزن» و همچنین نمایی از یک عینک بود. عینک نیز ازاین‌رو گنجانده شده بود که در زمان قتل قربانی، عینکی روی کمد او قرار گرفته بود و پلیس چنان می‌انگاشت که دیدن این عینک شاید حس ترحم قاتل را برانگیزد. این تلاش نافرجام بود و پلیس نیز موردی از افزایش تماس‌ها بعد از برنامه گزارش ننمود.

در سال ۱۹۸۵ در نوادا دو مرد جوان با نام‌های جیمز ونس و ریموند بلکنپ ضمن پیمانی با یکدیگر برآن‌شدند تا همزمان خودکشی کنند. به‌هنگام شلیک گلوله، بلکنپ دردم جان باخت ولی ونس علیرغم ‌آنکه سخت آسیب دید زنده ماند.

خانوادهٔ قربانیان بر آن باور بودند که گروه هوی متال انگلیسی،جوداس پریست در این ماجرا مقصر اصلی‌است. پس در سال ۱۹۹۰، دادخواستی بر این ادعا فراهم آوردند که آلبوم سال ۱۹۷۸ جوداس پریست کلاس منقوش دربردارندهٔ پیام‌های نهانی، شامل عبارت «انجامش بده» در لابلای آهنگ «بدست تو بهتره، بهتر از من»، و پیام‌های مختلف نهانی برگردان‌شده بوده که انگیزهٔ اقدام قربانیان بوده است.

پرونده از سوی قاضی به‌دلیل نبود شواهد کافی از جاسازی پیام‌های زیرآستانه‌ای در آهنگ‌ها، مختومه اعلام شد[۱۳] و قاضی پرونده نیز چنین اظهارداشت: «پژوهش علمی ارائه شده ثابت نمی‌کند محرک‌های زیرآستانه‌ای، حتی اگر ادراک هم شوند، دستمایهٔ شکل‌گیری و سرعت‌بخشی اقدامی به این بزرگی شوند. عوامل دیگری جدای محرک‌های زیرآستانه‌ای توجیه کنندهٔ رفتار درگذشتگان بوده اند.» اعضاء گروه جوداس پریست نیز گفتند که اگر می‌خواستند فرمان‌های زیرآستانه‌ای را در آهنگهایشان بگنجانند که موجب مرگ هواخواهانشان شود که این امر برخلاف اصل تولید می‌بود و آنها ترجیح می‌دهند فرمان «صفحه‌های بیشتری از ما بخرید» را بجای آن درون آهنگ‌هایشان وارد سازند.

پیام غیر اخلاقی پنهان در یکی دیگر از کارتونهای شرکت دیزنی

پیامهای زیرآستانه ای در تبلیغات

پیام غیر اخلاقی زیر آستانه در عکس صفحه اول سایت فیس بوک

پیامهای زیرآستانه ای در تبلیغات

در کمپین تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا، در یک فعالیت تبلیغاتی تلویزیونی برای نامزد جمهوریخواه، جورج بوش واژهٔ دیوانسالاران (BUREAUCRATS) (و گاهی بخشی از آن) در پشت‌زمینه تصویر نمایش داده می‌شد که در یک فریم آن فقط بخش انتهایی واژه یعنی RATS به‌معنی موش‌ها در کادر دیده می‌شد.انجمن صنفی ارتباطات امریکا (اف‌سی‌سی) مسأله را بررسی نمود،[۱۹] ولی برای این پرونده هرگز کیفرخواستی صادر نشد.

اثر گذاری پیام های زیر آستانه ای

باور توانایی دریافت زیرآستانه‌ای و دگرگون‌سازی اندیشه و کردار مردم با این ابزار، دستاویزی برای بسیاری از شرکت‌ها برای آگهی از راه به‌کارگیری آن شده است. اگرچه تا کنون هیچ گواهی به نشان اینکه گوش فرادهی یا دیدن پیاپی این پیام‌ها روشی کارساز است پیدا نشده است. آنچه پژوهشگران روانشناس برآن به اجماع عمومی رسیده‌اند این است که پیام‌های زیرآستانه‌ای پیامدی قوی و دیرپا بر رفتار ایجاد نمی‌کنند.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نیز اثری ضعیف در پس آثار زودگذر کوچک برروی فکر را آشکار کردند. مثلاً پیش‌آماده‌سازی افراد تشنه شنیدن یک واژهٔ زیرآستانه‌ای می‌تواند در دورهٔ کوتاهی، یک آگهی مربوط به یک نوشابه را مجاب کننده‌تر جلوه دهد. ولی ارزش شواهد، نشان می‌دهد که افراد باید به ادراک محرک آگاه باشند پیش از اینکه حرکتی را پدید آورده یا واکنش‌های همیشگی‌شان به این محرک‌ها را تغییر دهند. بنابراین هر چند که ادراک زیرآستانه‌ای ممکن است باعث شود که ما حدس‌های درستی در مورد وی‍ژگی‌های محرک بزنیم، ولی نمی‌تواند یک انسان را به سمت مشخصی سوق دهد یا عمیقاً در بهبود عملکرد یک فرد مؤثر باشد.