لوگو، آرم، نشانه:

آموزش طراحی لوگو یا آرم یا نشانه نمادی برای یک عبارت و بیانگر یک مفهوم است. همانگونه که امضاء نشانه ای برای افراد است آرم هم نشانگر برند و یا موسسه صاحب آرم است. طراحی آرم و لوگو در هر جایی که ثبت گردند نشان دهنده رد به جا مانده از آن موسسه یا شخص است.امروز از علائم و نشانه ها بیشتر در آموزش طراحی لوگو استفاده می شود.

این علائم نظیر علائم تصویری موجود در راه آهنها، فرودگاه ها و خیابان ها و هر آنچه در اطراف ماست از قبیل روی بسته بندی ها، قوطی ها و …. را شامل می شود که تاریخچه آن حدود ۴۰۰۰ سال قبل باز می گردد که بشر اولیه به منظور انتقال افکار و امیال خود به ایجاد علائمی بر روی صخره می پرداخت.

از این رو تمام آنچه که تنها از طریق زبان یا حرکات بیان می شد قابلیت ثبت و ماندگاری پیدا کردند. اصول کلی در ایجاد یک لوگو:سادگی، هماهنگی با موضوع اصلی، کاربردی در زمان طولانی مدت، (قابلیت کوچک شدن، قابلیت تک رنگ شدن)، دارای شکل هندسی، واضح متناسب و متمایز باشد.

انواع لوگو:نوشتاری(لوگو تایپ یا مونوگرام)- تصویری و علامت اختصاری- نوشتاری- تصویری

متیو لاکیش، پژوهشی را انجام داد و او کشف کرد که قابل رؤیت ترین ترکیبات رنگ برای طراحی لوگو حرفه ای به شرح ذیل اند:

  1. سیاه روی زرد
  2. سبز روی سفید
  3. قرمز روی سفید
  4.  آبی روی سفید
  5. سفید روی آبی
  6. سیاه روی سفید
  7. زرد روی سیاه
  8. سفید روی قرمز
  9. سفید روی سبز
  10. سفید روی سیاه
  11. قرمز روی زرد
  12. سبز روی قرمز
  13. قرمز روی سبز

نوشته ی سفید روی متن سیاه یا خاکستری فکر مناسبی نیست. مردم حروف سیاه را بر متن سفید، ۴۲ درصد سریع تر از حروف سفید بر متن خاکستری میخوانند. به علاوه ۷۷/۷ درصد همه ی خوانندگان اعتقاد دارند که حروف سیاه بر متن سفید را سریع تر از سفید بر متن سیاه می خوانند.

برای عناوین رنگی از حروفی با ضربه هایی پهن تر استفاده کنید و سر حروف را اندکی بزرگتر از حروف سیاه بگیرید. زیرا طراحی لوگو رنگی نیاز به حجم بیشتری دارند تا به همان تضاد میان رنگ‌های سیاه و سفید دست یابند.

از طراحی لوگو بسیار کلفت، بسیار نازک، رنگ پریده یا تیره استفاده نکنید. همچنین باید از نوشتن نوشتار روی تصویرها خودداری کنید. هر طراحی که به خواننده اجازه نمی دهد به رنگ زمینه یا شکل کاراکترها پی ببرد، میزان خوانندگانش از متوسط نیز پایین تر میرود.

یکی از اشتباه هایی که افراد در ارزیابی نشان های تجاری مرتکب می شوند، این است که می پرسند «چه حسی نسبت به طرح داریم؟ ایا راهی برای بهبود این طرح وجود دارد؟»  با طراحی لوگو حرفه ای نباید مانند یک جفت شلوار جین برخورد کرد. آنچه از نشان تجاری برداشت می شود، معنوی است. پرسش مناسب این است که «این طراحی آرم و لوگو  چه میگوید؟» هدف، فرو کردن یک ایده به ذهن مخاطب است.

دنیای نشان‌های تجاری پر است از دایره‌ها، چندضلعی‌ها، ستاره‌ها، پیکان ها و دیگر شکل های متداول و تکراری. تقریبا تمامی این شکل ها در فرایند خلق یک ایده بصری، بی فایده اند. رویکرد بهتر، تلاش برای رسیدن به شکلی جدید و منحصربه‌فرد است. یکی از این شکل‌ها که شهرت جهانی پیدا کرده، نماد صلح است که در سال ۱۹۵۸ طراحی شده است. نماد صلح، نشانی منحصربه‌فرد است، اما نقاط مشترکی با طراحی لوگو مرسدس بنز دارد.

طراحی لوگو شرکت under armour

به تازگی آندر آرمر’ نشانی متمایز ابداع کرده که به شهرتی نسبی هم دست پیدا کرده است. با این که ساده است، اما بیش از حد لزوم هم پیچیده است. بیننده در نخستین نگاه به یاد حرف «H» می‌افتد. درباره ی آندر آرمر، ایده عبارت است از «پیشرو بودن در زمینه ی تولید پوشاکی با تراکم ضد رطوبت که برای پوشیدن زیر لباس ورزشی طراحی شده است») هیچ مفهومی برای انتقال چنین ایده ای وجود ندارد، پس این انتقال باید به صورتی نمادین انجام شود.

به نظر می رسد مدیران پپسیکو، مانند بسیاری از مدیران اجرایی دیگر، فکر می کنند که ایده‌ای بصری چیزی جز یک نام یا نشان تجاری جذاب نیست. به همین دلیل است که به جای یافتن یک ایده‌ی بصری، وقت و سرمایه ی قابل توجهی را صرف بهبود طراحی لوگو خود می‌کنند.

در سال ۲۰۰۸، پپسیکو اعلام کرد که در سه سال آینده بیش از ۱/۲ میلیارد دلار صرف نونوار کردن برندش خواهد کرد. به گفته ی ایندرانویی، مدیر عامل شرکت، «تمام جنبه‌های رقابتی برند درباره‌ی محصولات، در این برنامه مد نظر قرار داده شده بود. این که چگونه به نظر می‌رسند، چگونه بسته بندی می‌شوند، چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها و برقراری ارتباط محصول با مشتریان».

یکی از اقدام هایی که در این راستا انجام شد، باز طراحی لوگو حرفه ای و کمپین بازاریابی برای برند بود. در سال ۲۰۱۰، شرکت ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه به این قضیه اختصاص داد. خوب، در حال حاضر، چند نفر از مشتریان می‌دانند که شعار جدید پپسی چیست؟ تعدادشان زیاد نیست. معمولا نشان تجاری همان ایده‌ بصری نیست. اگر بطری کمرباریک کوکاکولا، اصالت محصول را به ذهن منتقل می کند، «صورتک خندان» جدید پپسی چه می‌گوید؟

صورتک خندان در طراحی لوگو پپسی

صورتک خندان در طراحی لوگو پپسی

 «صورتک خندان» جدید پپسی

طراحی آرم و لوگو  «صورتک خندان» جدید پپسی فقط می‌گوید «پپسی». این نشان در اصل یک معمای تصویری است؛ نمادی تصویری که جانشین نام برند شده است. تقریباً تمام نشان‌های تجاری نوعی معمای تصویری هستند که پس از سالها استفاده‌ی مستمر (و میلیون ها دلار سرمایه گذاری در تبلیغات) به نمادی تبدیل می‌شوند که یادآور نام برند است. اما معمولا بیش از این با مشتری ارتباط برقرار نمی کنند. حتی برخی نشان ها در این حد نیز کارایی ندارند.

کوکاکولا در سال ۲۰۱۰، مبلغ ۲۶۷ میلیون دلار به تبلیغ برند خود در آمریکا اختصاص داد. شعار این برند چه بود؟ آیا «برای همیشه » بود یا «لذت ببرید؟» یا شاید این بود: «آیا این نوشابه است؟» بسیاری از مردم به یاد نمی آورند.چیزی که اغلب افراد به خاطر دارند چیست؟

چه چیزی را نزدیک به ۹۹٪ از جامعه ی آمریکا، درباره‌ی تبلیغات کوکاکولا به خاطر می آورند؟

هر چه هست، واژه نیست. بیشتر مردم آن بطری «کمرباریک» را به خاطر سپرده اند.

بطری کمر باریک ایده اصلی تبلیغات و طراحی لوگو کوکاکولا

بطری کمر باریک ایده اصلی تبلیغات و طراحی لوگو کوکاکولا

بطری کوکاکولا فقط یک بطری نیست. ایده بصری است که مفاهیمی را در طراحی لوگو حرفه ای آن شرکت به ذهن مخاطب فرو کرده است. ایده‌هایی مانند این که کوکاکولا از میوه ی درجه ی یک کولا تهیه شده، قابل اعتماد است و خود جنس است!

در اگهی های بازرگانی کوکاکولا تصاویر بیش از صداهایی که به گوش می‌رسند، حرف میزنند. این همان کارکرد ایده بصری است.

اگر بـــه تبلیغات کوکاکولا در چند سال اخیر توجه کرده باشید، متوجه استفاده ی پررنگ تر از این بطری معروف شده اید؛ چه در آگهی‌های چاپی، چه در تبلیغات تلویزیونی یا روی بطری‌ها، بسته بندی‌ها و بیلبوردها و حتی روی سربرگها و کارت ویزیت‌ها.

ایده بصری طراحی لوگو این شرکت، تنها عاملی است که باعث شده برند کوکاکولا، گران قیمت‌ترین برند دنیا، با ارزش ۷۰/۵ میلیارد دلار باشد و این را به گروه مشاوره‌ی بین المللی اینتر برند مدیون است.

در اقتصاد جهانی کنونی، یک ایده بصری قدرتمند، نوعی دارایی به حساب می آید و ارزش ویژه ای دارد.

شعار اصل جنس در تبلیغات کوکاکولا

شعار اصل جنس در تبلیغات کوکاکولا

بطری کمر باریک کوکاکولا در طراحی آرم و لوگو  نماد اعتبار این برند است و «اصل جنس» یاداور این اعتبار

 اما «اصل جنس» هنوز در روزنامه‌ها، مجله ها، کتابها و برنامه های تلویزیونی زنده است. این حقیقت، قدرت کلامی ایده را نشان می‌دهد. همچنین نشان می دهدکه ایده‌های کلامی با گذشت زمان قدرت و تأثیر بیشتری پیدا می کنند و تا دهه‌ها زنده می‌مانند.

برندهایی که زمینه ی صنعتی جدیدی ایجاد می کنند، این فرصت را دارند تا یک ایده بصری به وجود بیاورند که نماد برتری و اعتبار باشد.

اما هر برندی از این فرصت به درستی استفاده نمی‌کند. برای نمونه، ردبول.این شرکت، بنیانگذار صنعت نوشیدنی‌های انرژی زا بوده و با درآمد جهانی بیش از ۵/۱ میلیارد دلار، بازار را دردست گرفته است به رغم موفقیتش، ردبول ایده بصری ندارد!

یعنی این فرصت را داشته، اما طراحی لوگو بیش از حد پیچیده را برای یک قوطی کوچک نوشیدنی انتخاب کرده است. حتی با گنجاندن «دو گاو نر و یک خورشید»، باز همایده‌ی ضعیف به حساب می آید و به هیچ وجه در حد و اندازه‌های ستاره‌ی سه پر بنز، بطری کمر باریک کوکاکولا یا دهنکجی نایکی نیست.

برند مانستر بر خلاف ردبول جزء نخستین های این صنعت نبوده و با جایگاه سازی، بازار خود را پیدا کرده است. قوطی بزرگ و نام مانستر بر روی ان، به خوبی در ذهن مشتری جا خوش کرده است.

طراحی لوگو هوشمندانه مانستر

طراحی لوگو و طراحی لوگو اسم هوشمندانه مانستر

و اما طراحی لوگو مانستر

مانستر در طراحی لوگو حرفه ای خود انتخاب تصویری خوبی نیز انجام داد. رد پنجه ای که به شکل حرف «ام» طراحی شده، پیامی زیرکانه را به شکلی ساده و مؤثر منتقل می کند که حاوی مفاهیم «قدرت» و «خطر» است. در نتیجه، شما طراحی آرم و لوگو  مانستر را به خاطر خواهید سپرد. هم اکنون مانستر برند قدرتمند شماره ی دو در بازار نوشابه های انرژی زاست که این را مدیون کنسرتها و رویدادهای ورزشی است که انجام می‌دهد. به رغم این نمونه ها و بسیاریدیگر، در حالی که قدرت واقعی در عناصر تصویری است، چرا بسیاری ازشرکت‌ها تنها روی واژه ها تمرکز می کنند؟

بعضی از شکل ها در طراحی لوگو به شما احساس غلظت، چسبندگی و وزن و دسته ای دیگر، احساس روانی و سبکی می بخشند.

در پژوهشی، ریموند لووی، معروفترین طراح صنعتی جهان به ۵۰۰ نفر شیشه های هم وزن ماء الشعیر را تعارف کرد، که بعضی از آنها در شیشه های بلند و باریک و شفاف و برخی دیگر در شیشه های کوتاه و تیره و مات بودند. هیچ یک از شیشه ها برچسبی نداشتند. لویی پس از آن که به مهمانانش فرصت داد محصول را بچشند، از آن ها پرسید که کدامیک از دو محصول سبک تر است. ۹۸ درصد از افراد پاسخ دادند که ماءالشعیری ریخته شده در بطریهای باریک، سبک ترند.

مفاهیم خط ها در طراحی آرم و لوگو

 

معمولا درک افراد از خط‌ها و جهت‌ها در طراحی لوگو و تصاویر به شرح زیر است:

  • خط‌های ظریف نمودار سادگی و سبکی‌اند.
  • خط‌های کلفت نمودار قدرت و انرژی اند.
  • خط‌های سنگین نشانه ای از خشونت و قاطعیت دارند.
  • خط‌های کشیده احساس زیبایی و جذابیت خلق می کنند.
  • خط‌های کوتاه احساس ثابت قدمی به شما می بخشند.
  • خط‌های شکسته احساس حرکتی دشوار را القاء می کنند.
  • خط‌های مستقیم نمودار آرامش، صلح، ثبات، امنیت و آرامش خاطرند.
  • خط‌های مستقیم عمودی احساس بی نهایتی، بلندی، گرمی، فعالیت و ممانعت را خلق می کنند.
  • یک خط عمودی بالا رونده همواره با معنویت و پیشرفت همراه است و به شما احساس مثبتی می بخشد.
  • یک خط عمودی پایین رونده که نمودار متعلقات مادی و سرکوبی است، احساس منفی را خلق می‌کند.
  • خط منحنی به شما احساس ملایمت، انعطاف پذیری، رؤیا، حرکت و عدم ثبات را می‌بخشد از این رو است که در طراحی لوگو حرفه ای محصولات آرایشی بهداشتی از ایت ساختار استفاده می شود.
  • خط های مورب احساس حرکت و سقوط را خلق می‌کنند.
  • خط‌هایی که به طرف راست گرایش دارند، با احساسات مثبت مرتبط‌اند و آن هایی که به سمت چپ خم شده اند، با احساسات منفی در ارتباط اند.
  • خط های چهار جانبی، فضایی پژوهشی خلق می کنند.

 

اغلب برندها تنها بر روی محصول تمرکز می کنند. تأکید آنها بر طراحی و تولید محصولی است که برتری اش در رقابت با دیگران ثابت شود.

بسته بندی، به عنوان بخشی از فرآیند برندسازی، در بسیاری مواقع مورد بی توجهی قرار می گیرد.اما بسته بندی واقعی – شکل و شمایل و ترکیباتش – می تواند همانند داشتن یک طراحی لوگو حرفه ای عنصر تصویری مهمی باشد.

سس کچاپ هاینز نمونه‌ای است موفق که نشان می‌دهد چگونه بسته بندی خلاقانه می‌تواند به ساخت برندی برتر کمک کند.

بطری شیشـه‌ای منحصربه‌فرد این سس با شکل هشت وجهی‌اش، بلافاصله توسط بیشتر مشتریان شناخته می‌شود. این بطری تقریباً به معروفیت بطری کمرباریک کوکاست. رستوران های سطح بالا اغلب بطری هاینز را روی میزهای خود قرار می دهند.

هاینز از معدود برندهایی است که شایسته ی چنین رفتاری است. تا سال ها هاینز با شعار «آهسته‌ترین سس گوجه فرنگی غرب» بازاریابی می‌شد که یکی از مؤثرترین ایده‌های کلامی است که تا به حال ابداع شده است.

طبق گزارش کارخانه، سس هاینز با سرعت ۴۵ متر در ساعت از بطری خارج می شود. اگر این غلظت بیشتر شود، سس برگشت می‌خورد و به سیستم فروش وارد نخواهد شد.

سس هلمانز پر فروش ترین سس مایونز جهان

سس هلمانز پر فروش ترین سس مایونز جهان (به طراحی لوگو ساده آن نیز توجه نمایید)

“هلمانز ”  برترین برند سس مایونز است، اما بسته بندی‌اش را در بهترین حالت می‌توان کاری در حد متوسط دانست. هلمانز دقیقاً شبیه به سایر سس های مایونز موجود در قفسه ی فروشگاه‌ها به نظر می‌رسد.

شیشه های جالب واتامینز واتر

شیشه های جالب وایتامین واتر (به طراحی آرم و لوگو  ساده آن نیز توجه نمایید)

بطری‌های  وایتامین واتر

یکی دیگر از صنایعی که هر سال میزبان برندی جدید است، صنعت نوشیدنی است. یکی از برندهای جدید نوشیدنی که به تازگی موفق ظاهر شده و کوکاکولا آن را از سازنده اش، یعنی شرکت گلاسو، به قیمت ۴/۱ میلیارد دلار خریده و این بزرگترین خرید کوکاکولا تا به امروز بوده است: بطری وایتامین واتر احتمالاً به لحاظ بصری، جالب ترین بطری نوشیدنی ای بوده که تا کنون ابداع شده است.

این بطری‌ها مشتری را به یاد قوطی‌های دارو می‌اندازند که کنار هم روی قفسه‌ی داروخانه قرار گرفته‌اند و این، دقیقا همان تصوری است که از نوشیدنی ویتامینی به انسان دست می دهد.

طراحی لوگو و بسته بندی هوشمندانه pam wonderful

طراحی لوگو و بسته بندی هوشمندانه pam wonderful

بطری‌های پام واندرفول

“پام واندرفول ” هم با آب انارهای خود چنین کاری کرده است. بطری‌های آب انار پام واندرفول شبیه به هیچ کدام از همتاهای خود نیست، بلکه بسیار منحصربه‌فرد و متفاوت است.

بیلبرد هوشمندانه pam wonderful

بیلبرد  pam wonderful

یکی از بیلبوردهای فوق العاده‌ی این برند، بطری آب انار را با شنلی ابرقهرمانی نشان می‌دهد. ایده کلامی اش هم این است: «ابرقدرت انتی اکسیدان.» به نظر میرسد که این شعار می تواند برای همیشه زنده بماند.

شرکت حمل ونقل هوایی فدرال اکسپرس کار خود را با یک ایده کلامی قدرتمند اغاز کرد: وقتی که قطعا و حتما باید یک شبه آن جا باشد.

اما ایده بصری چه بود؟

نامه ای که باید تا شب می رسید. فدرال اکسپرس می خواست این نامه به محض رسیدن، بیشترین توجه را به خود جلب کند. به همین دلیل از دو رنگی استفاده کرد که در فضای اداری کمتر دیده می شدند: بنفش و نارنجی.

برای کوتاه مدت انتخابی فوق العاده بود، زیرا مخاطبان انتظار مواجهه با این دو رنگ را نداشتند. اما در درازمدت یک رنگ واحد، عملکرد .بهتری دارد

فدکس نیز پس از گسترش طیف خدمات برای تمایز آن ها از رنگ های مختلف استفاده کرد.این روزها فدکس شرکتی رنگین کمانی است که هیچ رنگ ویژه ای آن را تداعی نمی کند و این الگویی است که بسیاری از شرکت ها ازآن پیروی می کنند.

طراحی لوگو بزرگترین شرکت حمل و نقل آمریکا (UPS)

طراحی لوگو حرفه ای بزرگترین شرکت حمل و نقل آمریکا (UPS)

و اما رفتار بزرگترین رقیب FEDEX

بزرگترین رقیبش، شرکت توزیع آمریکا (UPS) رویکردی متفاوت در پیش گرفت. به جای استفاده از رنگی محبوب که در همه جا می توان مشاهده کرد، یوپی اس زرد مایل به قهوه ای را انتخاب کرد؛ رنگی که محبوبیت چندانی ندارد.

بسیاری از شرکت ها بر «بهتر بودن» تمرکز دارند، در حالی که فرصت واقعی در «متفاوت بودن» است.

این روزها زرد مایل به قهوه ای یو پی اس مانند آبی تیفانی، به شدت شناخته شده است، تا حدی که گاهی در تبلیغات خود میگوید «چه کاری از دست قهوه ای برای شما برمی آید؟ قهوهای ایده بصری قدرتمندی است

رنگ های طراحی لوگو شرکت مستر کارد

رنگ های طراحی لوگو  و طراحی لوگوتایپ شرکت مستر کارد

تغییر درست رنگ طراحی لوگو ویزا کارد

تغییر درست رنگ طراحی لوگو ویزا کارد

بسیاری از برندهایی که در گذشته به ثبت رسیده اند، از چند رنگ استفاده می کنند. این برندها طوری طراحی شده اند که جلوه ی خوبی داشته باشند؛ اما نه لزوماً به گونه ای که در میان جمع بدرخشند.

همین مسئله، در بازار شلوغ این روزها، برای این برندها گران تمام می شود مستر کارد و ویزا از چه رنگهایی در طراحی لوگو استفاده می کنند؟ احتمالا به یاد نمی آورید.

تغییر نادرست رنگ طراحی لوگو برگر کینک

رنگارنگ کردن طراحی لوگو برگر کینک تغییری نادرست

اشتباه برگر کینگ در طراحی آرم و لوگو خود چه بود ؟

بیشتر شعبه های برگر کینگ شهربازی های بزرگی برای بچه ها دارند، اما این چیزی است که مکدونالد به آن

شهرت دارد. بنا بر این، نشان این برند بر روی ساختمان ها، تنها چیزی است که برگر کینگ را از مکدونالد متمایز می کند.

به خاطرسپردن دو رنگ سخت است، اما به یادداشتن سه رنگ تقریباً غیرممکن است.

نشان تجاری قبلی برگر کینگ دست کم شبیه یک همبرگر بود. نشان تجاری جدید این برند بیشتر یک اثر هنری انتزاعی است.

بسیاری از شرکت ها به جای ابداع یک نماد قابل تشخیص، راه آسان تر در طراحی آرم و لوگو خود انتخاب می کنند و حروف ابتدای واژه ها را به کار می گیرند.

کفش N توسط کدام شرکت تولید می شود؟

احتمالا بسیاری از مردم نمی‌دانند. مدتی طول می‌کشد تا آن را به خاطر بسپارند: “نیو بالانس” تفاوت این جاست که وقتی شما طراحی لوگو حرفه ای «دهنکجی» نایکی را می بینید، فوری نام این برند به یادتان می آید.

اما وقتی حرف «N» را میبینید، باید مدتی فکر کنید و بسیاری از مردم زحمت چنین کاری را به خود نمی‌دهند.

طراحی لوگو به روش مونوگرام (شرکت مک دونالد)

طراحی لوگو با روش مونوگرام (شرکت مک دونالد)

زمانی که نامتان از بیش از یک واژه تشکیل شده و به افزایش میزان بازشناخت خود توسط مشتری امیدوار هستید، به حروف اول تمامی این واژه ها نیاز خواهید داشت.

در صنعت غذاهای فوری (M» ،(fast food» می تواند نماد مک دونالد باشد، اما آیا «B» هیچ گاه می تواند نماد برگر کینگ باشد؟

طراحی لوگو به روش مونوگرام (شرکت امباسی سویتس)

طراحی لوگو با روش مونوگرام (شرکت امباسی سویتس)

حرف «E» توسط یک هتل زنجیرهای استفاده شده است، اما کدام هتل؟ شاید اگر امبسی سوئیتس، به جای یک حرف از دو حرف (حروف اول هر دو واژه ی نامش) استفاده کند، در خیابانها بیشتر به چشم بیاید.

مونوگرام شرکت فیسبوک

مونوگرام و طراحی لوگوتایپ شرکت فیسبوک

ذهن انسان در قالب واژه ها فکر می کند.اگر نشان فیسبوک از دو واژه تشکیل شده بود، می شد از دو حرف FB به عنوان علامت انحصاری استفاده کند .

اما حال که دو واژه به هم چسبیده و یک واژه تشکیل داده اند، این شرکت تنها از حرف «F» به عنوان نماد و چکشی بصری خود استفاده می کند.

طراحی لوگو به روش مونوگرام (شرکت دابل تری)

طراحی لوگو و طراحی لوگو اسم  با روش مونوگرام (شرکت دابل تری)

در سویی دیگر، هتل های دابل تری ” قرار دارند که شمایلی خاص از دو درخت را به عنوان نشان تجاری به خدمت گرفته اند.

این برند با زیرکی از روالی منطقی بهره گرفته است. شما باید اول نام برند را بخوانید تا سپس متوجه شوید آنچه می بینید، نماد دو درخت است. این ها بیشتر شبیه راکتهای پینگپنگ هستند.

به تازگی دابل تری نشان خود را تغییر داده است. از این نشان جدید می توان فهمید که مدیران دابل تری تا چه حد گفتارمحور شده اند.

به جای دو درخت، از یک درخت استفاده می کنند و یک حرف «D» برای واژه ی «Double». اگر نام شما دابلتری (به معنی دو درخت) است،چرا فقط از یک درخت استفاده کرده اید؟

و چرا حرف «D» به جای اینکه قبل درخت بیاید  پس از آن قرار گرفته؟ گویی نامش «تری دابل» بوده. صحبت از تفکر وارونه است.

این تصویری نیست که در نگاه اول پیامش را منتقل کند. معمایی است که باید رمزگشایی شود.

ایده بصری باید در نخستین نگاه درک شود، نه مثل یک معما  برای حل آن به زمان نیاز داشته باشیم.

از ان جا که یک عنصر تصویری تأثیر بیشتری دارد تا گفتار، منطقی است که فرض کنیم نخستین تصمیم یک مدیر بازاریابی باید انتخاب آن عنصر تصویری باشد. اما این طور نیست. این تناقضی است که بسیاری از افراد دنیای بازاریابی را درگیر خود می کند. یک ایده‌ی بصری در ساخت برند تأثیر بسیاری دارد، اما خود این ایده‌، هدف برنامه ی بازاریابی نیست. هدف برنامه ی بازاریابی «مالکیت واژه ای است که در ذهن دارید»

استعاره ی تصویری

استعاره ی تصویری نمادی است که به وسیله ی آن می توان به محصولی ناملموس زندگی بخشید. برای مثال، شما چطور می توانید «بیمه» را به تصویر بکشید؟ نمی توانید.به همین دلیل است که شرکت های بیمه بزرگترین استفاده کنندگان استعاره ها یا نمادهای تصویری هستند. این نمادها میتوانند ایده‌ های بصری نیرومندی باشند.

تراولرز’ از چتری قرمز در طراحی لوگو خود استفاده کرده تا مفهوم «حمایت» را در خدماتی که ارائه می دهد، نشان دهد. «زیر چتر بهتر است» آخرین ایده‌ی کلامی این شرکتبوده است. تاریخچه ی این چتر قرمز در طراحی لوگو حرفه ای، قدرت ماندگار یک تصویر را نشانمیدهد که در سال ۱۹۹۸، غول بانکداری آمریکا، سیتی کورپ با شرکت تراولرز گروپ ادغام شد و سیتی گروپ را پدید آورد.

ایده‌ی کلامی در طراحی لوگو

چتر  قرمز در طراحی لوگو Citigroup

سیتی گروپ تا چند سال از چتر قرمز به عنوان طراحی آرم و لوگو خود استفاده کرد، اما مردم هنوز با دیدن آن چتر به یاد بیمه می‌افتادند.«رسمیتی که این چتر برای نام تراولرز به همراه دارد، باور کردنی نیست.»

برتری با تصویر است

وقتی تصویری با گفته ای در تناقض باشد، تصویر برنده است. مانند این است که زیر عکس زنی زیبا بنویسید «زنی زشت». بیننده باور نمی کند آن زن زشت باشد، تنها فکر می کند که شرح تصویر اشتباه نوشته شده؛ نه این که فکر کند برای شرحی صحیح، عکس اشتباهی در نظر گرفته شده است.

ایده‌ی کلامی در طراحی لوگو

هاله ی قرمز در طراحی لوگو CitibanK

تصویر همیشه بر کلام برتری دارد.

با فروش چتر قرمز به تراولرز، سیتی گروپ و برندهای وابسته به آن مانند سیتی بانک CitibanK نمادی تصویری نداشتند. به همین دلیل «هاله ی قرمز» را پدید آوردند که من فکر می کنم استعاره ای است از همان چتر قرمز. به هر حال، هاله ی قرمز به اندازه ی چتر قرمز تراولرز کارایی ندارد.